Assalamualaikum...

Para pengunjung yang dikasihi!
Blog ini menyajikan info-info tentang apa yang saya ajar, minat dan rasa nak kongsi. Kalau sama-sama minat dan rasa blog ini bermanfaat tu bagus la. Boleh kita link. Salam ukhuwwah!!!

Friday, October 30, 2015

Bagaimana nak Install Quran In Word Versi 2.2?



Bagaimana nak Install Quran In Word Versi 2.2?



Jika anda pengguna windows 7 atau windows 8 anda akan dapati office word 2013 sudah tersedia. Bagi pengguna yang memerlukan font Arabic dan Jawi perlu membuat Installasi terlebih dahulu. Dapat folder font Arabic dan jawi di sini.

Kalau menggunakan windows 7 ke bawah pengguna yang memerlukan plug in al-Quran tiada masalah untuk installasi. Untuk dapatkan installer QuranInWord 2.2 silakan klik link di bawah:


Namun seringkali pengguna yang menggunakan windows 8 menghadapi masalah ketika instalasi "error microsoft.net frame 2.0" akan terpapar... menyebabkan instalasi gagal.

Setelah merayau-rayau meminta bantuan uncle Google akhir berjaya menyelesaikan masalah ini. Rupa2nya senang saja. Masalah "error microsoft.net frame 2.0" ini perlu dibetulkan terlebih dahulu. Ia bukan kesilapan sebenarnya... Masalah ini berkaitan dengan setting windows 8 yang lebih terkehadapan microsoft.net frame 2.0-3.5 tidak lagi ditetapkan dalam sistem. Jadi kita perlu menetapkannya secara manual.

Bagaimana nak Install Quran In Word Versi 2.2?


Begini caranya:

1. Taip pada ruangan search : "Program and Features".

2. Klik pada paparan sebelah kiri: "Turn windows features on or off".

3. Tandakan  .Net Frame 3.5 (Includes net 2.0 and 3.0)

4. Klik OK.

Ada kes setakat ini dah OK. Namun sesetengah laptop ada lagi error seterusnya... jangan kecewa. Errornya seperti ini "error code : 0x8007A90" pula. Kod2 lebihh kurang begini berkait dengan group policy jadi lakukan step berikut pula:

1. Taip pada ruangan search : "Group Policy". Klik Edit Group policy.

2. Pada "Computer Confifuration" klik "Admanistrative Templates"

3. Kemudian klik "System" cari bahagian :" Specify setting for optional component installation and component repair".

4. Tandakan Enable. Kemudian klik Apply dan OK.

Link Video:
https://www.youtube.com/watch?v=y4OK4yCJkRc

Bagaimana nak Install Quran In Word Versi 2.2?


No comments: