Assalamualaikum...

Para pengunjung yang dikasihi!
Blog ini menyajikan info-info tentang apa yang saya ajar, minat dan rasa nak kongsi. Kalau sama-sama minat dan rasa blog ini bermanfaat tu bagus la. Boleh kita link. Salam ukhuwwah!!!

Sunday, June 18, 2023

CIRI-CIRI ISLAM: 'ALAMIYYAH

'ALAMIYYAH (UNIVERSAL)

Definisi

Alamiyyah bermaksud sesuai untuk semua orang dan tempat. Islam sesuai untuk orang Arab, Melayu, Cina, India dan bangsa-bangsa lain kerana dakwah untuk semua manusia, tidak kira bangsa, warna kulit dan keturunan.. Ia bukan untuk segolongan atau satu bangsa tertentu sahaja. Ia sesuai di semua tempat sama ada di Kutub Selatan, Khatulistiwa dan sebagainya. Dengan kata lain ia sesuai di zaman Rasulullah dan juga sesuai di zaman teknologi moden yang serba canggih ini. Ajarannya sesuai hingga hari kiamat.

 

Nilai-nilai Islam bersifat sejagat dan menjamin hak asasi manusia. Islam juga meraikan kehendak dan keperluan manusia dalam beberapa perkara.

 

Jika kita mengertikan "Alamiyyah" dalam konteks Islam sebagai Islam yang bersifat sejagat, ini merujuk kepada pandangan bahawa Islam adalah agama yang relevan dan berlaku sesuai untuk semua umat manusia tanpa mengira kaum, budaya, atau latar belakang etnik mereka. Dalam pemahaman ini, Islam dianggap sebagai agama universal yang ditujukan untuk semua orang di seluruh dunia.

Ciri-ciri Universal Islam

Beberapa faktor yang menyokong konsep "Alamiyyah" atau universal Islam termasuk:

 

Al-Quran sebagai panduan universal: Al-Quran dianggap sebagai kitab suci yang diwahyukan oleh Allah untuk semua umat manusia. Isinya menrangkumi prinsip-prinsip, hukum-hukum, dan petunjuk yang dapat diterapkan oleh semua orang, tidak hanya untuk suatu kelompok atau komuniti tertentu.

 

Dakwah dan risalah para nabi: Dalam Islam, para nabi diutus oleh Allah kepada berbagai bangsa dan komuniti untuk menyampaikan mesej Allah. Setiap nabi memiliki misi untuk menyebarkan kebenaran agama dan membimbing manusia ke jalan yang benar. Dalam pandangan ini, Islam mengakui bahwa Allah telah mengutus nabi-nabi-Nya kepada berbagai bangsa dan suku di masa lalu.

 

Nilai-nilai universal: Islam mengajarkan nilai-nilai etika, keadilan, toleransi, persaudaraan, dan kebaikan yang dapat diterapkan oleh semua orang, tanpa menghiraukan latar belakang atau asal usul mereka. Islam mengajarkan pentingnya berbuat baik, membantu orang lain, menjaga hak asasi manusia, dan menjaga perdamaian di antara sesama manusia.

 

Tauhid (keyakinan kepada Allah Yang Maha Esa): Islam mengajarkan bahawa Allah adalah Tuhan yang tunggal dan menciptakan seluruh alam semesta. Keyakinan ini melampaui batasan budaya atau kaum tertentu dan menjadi panggilan universal untuk beribadah hanya kepada Allah.

 

Namun, penting untuk diingat bahawa walaupun Islam memiliki sifat sejagat, praktik keagamaan dan pelaksanaannya dapat berbeza-beza berdasarkan budaya, tradisi, dan konteks sosial masyarakat yang berbeza. Walaupun prinsip-prinsip Islam tetap sama, cara orang menghayati dan mengamalkannya dapat berbeza di pelbagai belahan dunia.

 

Dalam pandangan umat Islam, Islam sebagai agama sejagat menyerukan persatuan dan saling pengertian antara umat manusia.

CIRI-CIRI ISLAM : INQILABIYYAH

INQILABIYYAH (TRANFORMASI)

Definisi Inqilabiyyah

• Menurut Ahmad Fahmi (2018), inqilabiyyah berkaitan tranformasi atau perubahan dalam menegakkan Islam di atas keruntuhan jahilliyyah.

• Dalam menegakkan Islam atas keruntuhan jahilliyyah, lslam tidak boleh bercampur dengan jahilliyyah.

 

Konsep "inqilabiyyah" dalam Islam merujuk pada gagasan revolusi atau perubahan sosial yang mendasar yang dilakukan dengan tujuan menggulingkan pemerintahan yang dianggap zalim (jahiliyyah) atau tidak adil, dan menggantinya dengan sistem yang lebih baik sesuai dengan prinsip-prinsip Islam.

 

Dalam konteks sejarah, istilah inqilabiyyah sering kali dikaitkan dengan gerakan-gerakan politik yang berusaha untuk mendirikan negara Islam atau menerapkan hukum-hukum Islam secara menyeluruh. Gerakan-gerakan ini bisa mencakup kelompok-kelompok seperti Ikhwanul Muslimin di Mesir, Revolusi Iran tahun 1979, atau kelompok-kelompok militan seperti Taliban di Afghanistan.

 

Pandangan terhadap konsep inqilabiyyah dalam Islam tidaklah homogen di antara semua umat Muslim. Ada perbezaan pendapat dalam hal bagaimana dan bila inqilabiyyah harus dilakukan. Beberapa Muslim meyakini bahwa inqilabiyyah adalah langkah yang diperlukan ketika pemerintahan yang ada melanggar prinsip-prinsip Islam dan menindas umat Muslim. Mereka berpendapat bahwa perubahan secara revolusi diperbolehkan, bahkan diwajibkan, untuk memulihkan keadilan sosial sesuai dengan ajaran Islam.

 

Di sisi lain, ada juga umat Muslim yang lebih menganjurkan pendekatan perubahan dan peralihan secara terancang / perlahan-lahan dalam usaha untuk memperbaiki masyarakat dan pemerintahan. Mereka berpendapat bahwa inqilabiyyah yang berhubungan dengan kekerasan dan perubahan drastik tidak selalu menghasilkan apa yang diinginkan sebaliknya dapat menimbulkan kerosakan dan ketidakstabilan.

 

Penting untuk dinyatakan bahawa pentafsiran dan pendekatan terhadap inqilabiyyah adalah berbeza-beza di antara individu dan kelompok-kelompok Muslim. Pemahaman dan tindakan yang berkaitan dengan inqilabiyyah harus dilihat dalam konteks sejarah, politik, dan sosial yang relevan, serta selalu berpegang pada prinsip-prinsip keadilan, perdamaian, dan etika yang ditentukan oleh Islam.

 

Inqilabiyah boleh difahami sebagai tertegaknya Islam dengan runtuhnya jahiliyah. Hal ini memberi kita maksud bahawa maaruf yang perlu dilaksanakan selari dengan mungkar yang mesti dihapuskan, bukan sekadar kita mengajak orang kepada kebaikan dan pada masa yang sama tidak cuba menghapuskan kemungkaran yang semakin bermaharajalela.

 

Dengan kata lain, inqilabiyah ialah melaksanakan perubahan total iaitu dengan mencabut dan meruntuhkan jahiliyyah serta membangunkan atau menegakkan Islam di atas keruntuhan jahiliyyah itu. Mesti bersifat tajarrud, iaitu membebaskan diri daripada prinsip lain daripada Islam.

 

Menegakkan Islam atas keruntuhan jahiliyyah. Islam tidak boleh bercampur dengan Jahiliyyah. Islam juga tidak boleh ditempel-tempelkan. Sebagai contoh kita ingin menegakkan Islam lalu kita menganjurkan banyak aktiviti dan program berunsurkan islam tetapi dalam masa yang sama konsert, majlis tari-menari,  disko, kedai bar minuman keras, dan lain-lain lagi tempat bertentangan dengan syarak dari segi ihktilat (pergaulan bebas), dedah aurat dan lagha berlebihan sama naik maju dengan program dan aktiviti keagamaan. Wajarkah begitu?

 

Amar Ma'ruf Nahi Mungkar

Lantas kerana itulah Islam bergerak secara amar ma'ruf dan tak lengkap tanpa nahi mungkar (berpesan2 ke arah kebaikan dan menjauhi kemungkaran). Tidak dapat tidak amar ma'ruf mesti disusuli dengan nahi mungkar. Sebagai contoh, kita berusaha bersungguh2 untuk mengajak sahabat2 kita melakukan kebaikan dengan membuat aktiviti2 seperti ceramah, qiamillail dan sebagainya sedangkan dalam masa yang sama aktiviti2 membatasi syarak seperti konsert2, jom heboh, masalah2 ikhtilat berleluasa. Patutkah begitu? Jangan salah faham pula, saya tak kata aktiviti2 ceramah itu salah. Sebaliknya, aktiviti2 mengajak sahabat2 ke arah kebaikan ini harus disertai dengan kerahan menjauhi serta memboikot aktiviti2 melampaui syarak tersebut.

 

Abul -Laits meriwayatkan dengan sanadnya dari Umar bin Abdul-Aziz berkata: "Sesungguhnya Allah s.w.t. tidak menyiksa orang-orang umum kerana dosa-dosanya orang-orang yang tertentu tetapi apabila perbuatan dosa itu merahajalela dan terang-terangan kemudian tidak ada yang menegur, maka bererti semuanya sudah layak menerima hukuman."

 

Abu Hurairah r.a. berkata: "Nabi Muhammad s.a.w. bersabda (yang bermaksud): "Anjurkan lah kebaikan itu meskipun kamu belum dapat mengerjakannya dan cegahlah segala yang mungkar meskipun kamu belum menghentikannya."

 

Jahiliyyah dalam diri

Ayuh sahabat2 kita nilai diri masing-masing. Masih bersisa bakikah jahahiliyyah dalam diri? Lalu bagaimana hendak kita tegakkah Islam dalam pribadi bilamana Islam takkan teguh selagimana jahiliyyah tidak runtuh? -->persoalan untuk diri ini sendiri yang hendak dikongsikan bersama sahabat2 semua. Titik permulaan Islam adalah berpucuk dari diri kita sendiri. Andai pada diri sudah gagal untuk menegakkan Islam, bagaimana pula hendak ditegakkan Islam dalam masyarakat, negara dan dunia setelahnya. Ajaklah diri melakukan kebaikan, laranglah diri dari melakukan kemungkaran, kemudian beristiqamahlah dan bertwakkallah pada Allah swt. Teguh runtuh Islam adalah pada tangan kita sahabat2 sekalian.

 

“Dan mereka yang bejuang untuk menegakkan agama Kami, tentu akan Kami tunjuki ke jalan Kami. Dan sesungguhnya Allah selalu bersama-sama dengan orang-orang yang berbuat baik.”

(Surah Al-’Ankabut: Ayat 69)

 

 

Jahiliyyah dulu vs Jahiliyyah kini

 

Dr. Yusuf al Qardhawi hafizahuLlah menyebut Jahiliyyah menurut istilah ialah: ‘perasaan sangsi atau ragu terhadap kebenaran Allah Taala’. Jahiliyyah tidaklah termaktub hanya pada zaman sebelum kedatangan Islam di Mekah sebagaimana selalunya disinonimkan kerana pada hakikatnya jahiliyyah kini lebih mencabar keadaannya. Kerana apa? kerana jahiliyyah kini adalah jahiliyyah setelah datangnya Islam, setelah tersebarnya Islam dan setelah begitu ramai penganut beragama Islam.

Mengikut pendapat As-Syahid Sayyid Qutb, beliau ada menempelkan perkataan jahiliyyah pada individu, penguasa dan juga masyarakat apabila mereka tidak mengikut tata cara hidup Islam. Mereka buta atau bodoh di sebabkan tidak nampak akan jalan sebenar yang Islam tunjukkan untuk memandu hidup manusia ke arah cahaya. Maka nampakkah sahabat-sahabat sekalian betapa tertegaknya jahiliyyah kini? dan betapa jahiliyyah itu didirikan atas keruntuhan Islam itu sendiri?

Monday, May 29, 2023

PENGERTIAN ISLAM

TAKRIF ISLAM DARI SUDUT BAHASA

 

Islam berasal dari bahasa Arab yang bermakna "penyerahan" atau "penyembahan mutlak kepada Allah". Dalam istilah agama, Islam merujuk kepada agama yang didirikan oleh Nabi Muhammad pada abad ke-7 Masehi di Arab. Islam adalah agama samawi yang mengajarkan penghormatan dan ketaatan kepada Allah sebagai Tuhan tunggal, serta mengakui Muhammad sebagai nabi dan rasul terakhir.

 

Dalam konteks bahasa, "Islam" juga dapat diartikan secara lebih umum sebagai "penyerahan" atau "penyembahan mutlak". Dalam agama Islam, penyerahan ini merujuk pada ketaatan kepada perintah-perintah Allah yang terdapat dalam Al-Qur'an, kitab suci agama Islam, serta mengikuti contoh-contoh dan ajaran Nabi Muhammad yang terdapat dalam hadis (riwayat perbuatan dan perkataan Nabi).

 

TAKRIF ISLAM DARI SUDUT ISTILAH.

 

Dari sudut istilah, Islam adalah agama monotheistik yang didasarkan pada ajaran Al-Qur'an dan Sunnah (ajaran dan contoh-contoh) Nabi Muhammad. Ini melibatkan kepercayaan kepada Allah sebagai Tuhan yang tunggal dan mengakui Muhammad sebagai nabi dan rasul terakhir.

 

Dalam konteks istilah agama, Islam mencakup keyakinan dalam enam rukun iman, iaitu :-

1) Iman kepada Allah (Tauhid): Keyakinan bahwa hanya ada satu Allah yang patut disembah dan tidak ada tuhan selain-Nya. Allah SWT Maha Esa dan Maha Adil.

2) Iman kepada Malaikat: Keyakinan bahwa Allah menciptakan makhluk halus yang tidak tampak oleh mata manusia yang disebut malaikat. Malaikat berperan dalam melaksanakan tugas-tugas yang ditugaskan oleh Allah SWT.

3) Iman kepada Kitab-kitab Allah: Keyakinan bahwa Allah menurunkan kitab-kitab-Nya kepada nabi-nabi terdahulu, termasuk Taurat kepada Musa, Zabur kepada Daud, Injil kepada Isa, dan Al-Qur'an kepada Muhammad s.a.w.

4) Iman kepada Rasul-rasul Allah: Keyakinan bahwa Allah mengutus rasul-rasul-Nya kepada umat manusia untuk menyampaikan wahyu dan petunjuk-Nya. Rasul terakhir adalah Nabi Muhammad s.a.w.

5) Iman kepada Hari Kiamat: Keyakinan dalam kehidupan akhirat dan penghakiman terakhir, di mana setiap individu akan dimintai pertanggungjawaban atas perbuatan mereka di dunia ini.

6) Iman kepada Takdir: Keyakinan bahwa Allah mengetahui segala sesuatu yang terjadi di dunia ini dan segala sesuatu yang terjadi merupakan kehendak-Nya.

 

Selain itu, Islam melibatkan praktik ibadah seperti salat (sembahyang), puasa, zakat (infak), haji (ibadah haji), dan amalan-amalan kebajikan lainnya. Agama ini juga memiliki aturan moral dan etika yang mengatur kehidupan sehari-hari serta hukum-hukum yang mengatur aspek-aspek seperti perkawinan, warisan, dan keadilan sosial. Dalam istilah agama, "Islam" juga dapat merujuk kepada konsep keselamatan atau damai batin yang dicapai melalui penyerahan diri kepada Allah dan mengikuti ajaran-Nya.

 

PENDAPAT ULAMA BERKENAAN TAKRIF ISLAM.

 

Pendapat Ulama berkenaan dengan takrif Islam. Pendapat ulama berkaitan dengan takrif Islam dapat bervariasi, tetapi secara umum, mereka mencapai kesepakatan dalam hal-hal dasar yang mendefinisikan Islam. Berikut adalah beberapa pendapat ulama terkenal mengenai takrif Islam :-

 

1) Imam Al-Ghazali: Salah satu ulama terkemuka dalam sejarah Islam, Al-Ghazali menyatakan bahwa Islam adalah agama yang memerintahkan ketaatan kepada Allah dalam segala aspek kehidupan. Menurutnya, Islam melibatkan penyerahan diri secara total kepada kehendak Allah.

2) Imam Ibn Taymiyyah: Ulama abad ke-13, Ibn Taymiyyah, mendefinisikan Islam sebagai agama yang melibatkan penghambaan kepada Allah semata. Ia menekankan pentingnya menjauhi penyembahan terhadap selain Allah dan mengikuti petunjuk yang terdapat dalam Al-Qur'an dan Sunnah.

3) Imam Al-Qurtubi: Ulama Andalusia, Al-Qurtubi, menyatakan bahwa Islam adalah agama yang mengajarkan kepatuhan kepada Allah, mengikuti Nabi Muhammad, dan mematuhi syariat-Nya. Ia juga menekankan perlunya beriman kepada rukun iman dan menjalankan kewajiban-kewajiban agma.

4) Imam Al-Nawawi: Al-Nawawi adalah seorang ulama Syafi'i yang menekankan bahwa Islam adalah agama yang mencakup keyakinan dalam hati, pengucapan dengan lisan, dan perbuatan dengan anggota tubuh. Menurutnya, Islam melibatkan akidah (keyakinan), syariat (hukum-hukum agama), dan ihsan (kecemerlangan dalam beribadah kepada Allah SWT.

5) Imam Al-Tabari: Ulama dan sejarawan terkemuka, Al-Tabari, menyatakan bahwa Islam adalah agama yang mengajarkan keimanan kepada Allah dan mengikuti petunjuk yang terdapat dalam Al-Qur'an. Ia juga menganggap Islam sebagai jalan hidup yang menyelamatkan dan membawa kebahagiaan di dunia dan akhirat.

6) Imam Malik: Imam Malik bin Anas, pendiri mazhab Maliki, menyatakan bahwa Islam adalah ketaatan terhadap perintah-perintah Allah dan Rasul-Nya, serta menjauhi larangan-larangan-Nya. Menurutnya, Islam juga melibatkan pemahaman yang benar terhadap ajaran-ajaran agama dan mengamalkannya dalam kehidupan sehari-hari.

7) Imam Al-Bukhari: Al-Imam Al-Bukhari, seorang ahli hadis terkemuka, menggambarkan Islam sebagai penyerahan diri kepada Allah dengan mematuhi perintah-Nya dan menjauhi larangan-Nya. Menurutnya, Islam melibatkan pengetahuan tentang ajaran-ajaran agama yang benar dan amalan yang sesuai dengan tuntunan Nabi Muhammad s.a.w.

8) Imam Al-Shafi'i: Imam Al-Shafi'i, pendiri mazhab Syafi'i, mendefinisikan Islam sebagai penyerahan diri kepada Allah dengan berpegang teguh pada petunjuk yang terdapat dalam Al-Qur'an dan Sunnah. Menurutnya, Islam juga melibatkan pemahaman yang akurat tentang prinsip-prinsip agama dan mengamalkannya dengan baik dalam kehidupan sehari-hari.

 

DALIL-DALIL AL-QURAN BERKENAAN DENGAN TAKRIF ISLAM.

 

Berikut adalah beberapa dalil Al-Qur'an yang berkaitan dengan takrif Islam :-

1) Surah Al-Baqarah (2: 208):

يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا ادْخُلُوا فِي السِّلْمِ كَافَّةً وَلَا تَتَّبِعُوا خُطُوَاتِ الشَّيْطَانِ ۚ إِنَّهُ لَكُمْ عَدُوٌّ مُّبِينٌ

"Hai orang-orang yang beriman, masuklah kamu ke dalam Islam keseluruhan, dan janganlah kamu turut langkah-langkah syaitan. Sesungguhnya syaitan itu musuh yang nyata bagimu.”

 

Ayat ini menegaskan pentingnya memasuki Islam secara menyeluruh. Islam di sini merujuk pada penyerahan diri dan mengikuti ajaran-ajaran agama secara komprehensif.

 

2) Surah Al-Imran (3: 19):

إِنَّ الدِّينَ عِندَ اللَّهِ الْإِسْلَامُ

"Sesungguhnya agama (yang diridhai) di sisi Allah hanyalah Islam. “

Ayat ini menegaskan bahwa agama yang diterima oleh Allah adalah Islam. Ini menunjukkan bahwa Islam adalah agama yang dikehendaki Allah untuk manusia.

 

3) Surah Al-Hujurat (49: 14):

قَالَتِ الْأَعْرَابُ آمَنَّا ۖ قُل لَّمْ تُؤْمِنُوا وَلَٰكِن قُولُوا أَسْلَمْنَا وَلَمَّا يَدْخُلِ الْإِيمَانُ فِي قُلُوبِكُمْ ۖ وَإِن تُطِيعُوا اللَّهَ وَرَسُولَهُ لَا يَلِتْكُم مِّنْ أَعْمَالِكُمْ شَيْئًا ۚ إِنَّ اللَّهَ غَفُورٌ رَّحِيمٌ

Orang-orang " A'raab" berkata: " Kami telah beriman". Katakanlah (wahai Muhammad): "Kamu belum beriman, (janganlah berkata demikian), tetapi sementara iman belum lagi meresap masuk ke dalam hati kamu berkatalah sahaja: ` kami telah Islam '. Dan (ingatlah), jika kamu taat kepada Allah RasulNya (zahir dan batin), Allah tidak akan mengurangkan sedikitpun dari pahala amal-amal kamu, kerana sesungguhnya Allah Maha Pengampun, lagi Maha Mengasihani".

 

Ayat ini menyoroti pentingnya mengikuti petunjuk Allah dan belajar darinya. Islam sebagai agama mengajarkan manusia untuk mencari pengetahuan dan petunjuk langsung dari Allah melalui al-Quran.

 

4) Surah Ali Imran (3: 85):

وَمَن يَبْتَغِ غَيْرَ الْإِسْلَامِ دِينًا فَلَن يُقْبَلَ مِنْهُ وَهُوَ فِي الْآخِرَةِ مِنَ الْخَاسِرِينَ

"Barangsiapa mencari agama selain agama Islam, maka sekali-kali tidaklah akan diterima (agama itu) daripadanya, dan dia di akhirat termasuk orang-orang yang rugi”.

 

Ayat ini menegaskan bahwa Islam adalah satu-satunya agama yang akan diterima oleh Allah. Mengikuti agama lain atau mencari agama selain Islam tidak akan diterima oleh Allah s.w.t.

 

5) Surah Al-Ma'idah (5: 3):

الْيَوْمَ أَكْمَلْتُ لَكُمْ دِينَكُمْ وَأَتْمَمْتُ عَلَيْكُمْ نِعْمَتِي وَرَضِيتُ لَكُمُ الْإِسْلَامَ دِينًا

"Hari ini telah Kusempurnakan untuk kamu agamamu, dan telah Ku-cukupkan kepadamu nikmat-Ku, dan telah Ku-ridhai Islam itu jadi agama bagimu.”

 

Ayat ini menunjukkan bahwa Allah telah menyempurnakan agama Islam untuk umat manusia. Islam adalah agama yang ditetapkan oleh Allah dan menjadi agama yang diridhai-Nya.

 

Ini hanyalah beberapa contoh dalil Al-Qur'an yang berkaitan dengan takrif Islam. Al-Qur'an sebagai kitab suci dalam agama Islam memberikan pedoman dan penjelasan tentang esensi dan ajaran-ajaran agama.

 

HADIS SAHIH BERKENAAN DENGAN TAKRIF ISLAM.

 

Berikut adalah satu hadis sahih yang berkaitan dengan takrif Islam :-

 

1) Hadis riwayat Abdullah bin Umar, bahwa Rasulullah saw bersabda :-

"Islam itu dibangun di atas lima perkara, yaitu kesaksian bahwa tiada Tuhan yang berhak disembah selain Allah dan bahwa Muhammad adalah utusan Allah, mendirikan shalat, menunaikan zakat, berpuasa pada bulan Ramadhan, dan haji ke Baitullah bagi yang mampu mengadakan perjalanannya." (Sahih Bukhari, Kitab Iman, Hadis No.8)

 

Hadis ini menjelaskan bahwa Islam dibangun di atas lima prinsip utama yang merupakan fondasi agama ini. Prinsip-prinsip tersebut adalah:-

1) Tauhid: Kesaksian bahwa tidak ada Tuhan yang berhak disembah selain Allah dan bahwa Muhammad adalah utusan-Nya. Ini menekankan keyakinan monotheisme dan pengakuan terhadap kerasulan Nabi Muhammad sebagai penutup rasul-rasul.

2) Shalat: Menjalankan ibadah shalat secara rutin dan sesuai dengan tuntunan agama. Shalat merupakan salah satu tiang agama Islam yang penting dan menjadi kewajiban bagi setiap muslim.

3) Zakat: Menunaikan zakat, yaitu memberikan sebagian dari harta kekayaan sebagai bentuk kepedulian terhadap sesama Muslim yang membutuhkan. Zakat merupakan kewajiban bagi mereka yang memiliki kekayaan yang mencapai nisab (ambang batas) yang telah ditentukan.

4) Puasa Ramadhan: Berpuasa selama bulan Ramadhan sebagai kewajiban bagi setiap Muslim dewasa dan sehat. Puasa Ramadhan melibatkan menahan diri dari makan, minum, dan aktivitas yang membatalkan puasa dari fajar hingga terbenamnya matahari.

5) Haji: Melaksanakan ibadah haji ke Baitullah di Makkah setidaknya sekali seumur hidup bagi mereka yang memiliki kemampuan fisik dan keuangan. Haji merupakan salah satu rukun Islam yang diwajibkan kepada mereka yang mampu.

 

Hadis ini menyajikan gambaran tentang prinsip-prinsip utama dalam takrif Islam, yang mencakup keyakinan, ibadah, dan tanggung jawab sosial. Prinsip-prinsip ini membentuk dasar bagi praktik kehidupan seorang Muslim yang mampu.

 

2) Hadis riwayat Abu Hurairah, bahwa Rasulullah saw. bersabda :-

 

“Barangsiapa mengucapkan La ilaha illallah dengan yakin dan ikhlas, maka akan masuk surga, walaupun perbuatannya yang lain tidak sebanding dengan amal-amal orang yang masuk surga." (Sahih Bukhari, Kitab Al-Iman, Hadis No.35)

 

Hadis ini menggariskan bawah pentingnya keyakinan dan ketulusan dalam mengucapkan kalimat La ilaha illallah (Tiada Tuhan yang berhak disembah kecuali Allah). Jika seseorang dengan yakin dan ikhlas mengucapkan kalimat tersebut, maka meskipun amal perbuatannya tidak sebanding dengan orang yang memiliki amal yang lebih banyak, dia akan masuk surga. Hadis ini menekankan pentingnya kesucian dan keikhlasan hati dalam membangun hubungan yang benar dengan Allah, yang merupakan inti dari takrif Islam.

 

KESIMPULAN TAKRIF ISLAM.

 

Berdasarkan berbagai pendapat ulama yang telah disampaikan sebelumnya, dapat ditarik kesimpulan bahwa takrif Islam melibatkan beberapa aspek penting :-

 

1) Penyerahan diri: Islam adalah agama yang menekankan penyerahan diri secara total kepada Allah. Ini mencakup pengakuan dan penghormatan kepada Allah sebagai Tuhan yang tunggal dan patut disembah.

2) Mengikuti petunjuk Allah dan Rasul-Nya: Islam melibatkan ketaatan terhadap perintah-perintah Allah yang terdapat dalam Al-Qur'an dan mengikuti contoh-contoh dan ajaran Nabi Muhammad yang terdapat dalam hadis. Ini melibatkan pemahaman yang benar tentang ajaran-ajaran agama dan implementasinya dalam kehidupan sehari-hari.

3) Keyakinan dalam Rukun Iman: Islam mencakup keyakinan dalam enam rukun iman, yaitu keimanan kepada Allah, malaikat, kitab-kitab Allah, rasul-rasul Allah, hari kiamat, dan takdir. Keyakinan ini merupakan bagian integral dari takrif Islam dan membentuk landasan iman Muslim.

4) Amalan ibadah dan etika: Islam melibatkan pelaksanaan amalan ibadah, seperti salat, puasa, zakat, dan haji, serta menjalankan prinsip-prinsip etika dan moralitas dalam kehidupan sehari-hari. Agama ini memiliki aturan hukum yang mengatur berbagai aspek kehidupan untuk mencapai keseimbangan dan keadilan sosial.

 

Kesimpulan tentang takrif Islam adalah bahwa Islam adalah agama penyerahan diri kepada Allah, mengikuti petunjuk-Nya dan contoh Nabi Muhammad, serta melibatkan keyakinan dalam rukun iman dan pelaksanaan amalan ibadah serta etika yang baik dalam kehidupan sehari-hari.