EDUP3113 PSIKOLOGI PEMBELAJARAN
1. Konsep Pembelajaran
•
Pengertian pembelajaran
•
Prinsip-prinsip pembelajaran (Ewell, 1997)
•
Jenis-jenis pembelajaran
2. Proses Pembelajaran
•
Kesediaan belajar
•
Persepsi dan penanggapan
•
Pemindahan pembelajaran
• Prinsip- prinsip dalam
Mind, Brain and Education Science (MBE) (Tokuhama-Espinosa et. al.,2020)
2. Proses Pembelajaran
Faktor-faktor yang mempengaruhi pembelajaran
• Implikasi proses pembelajaran terhadap pengajaran dan pembelajaran
3. Pemikiran
• Konsep pemikiran
• Alat pemikiran: - Persepsi - Imej/objek - Konsep - Simbol dan
tanda - Bahasa
• Jenis pemikiran
- pemikiran konvergen dan
divergen
- pemikiran kritikal,
reflektif dan lateral
- pemikiran komputasional
• Model metakognitif
- Carta KWL (Know, Want to
know, Learned) (Dixon-Krauss, 1996)
- IDEAL (Identify, Define,
Explore/ Evaluate, Act, Look and learn) (Byrnes,1996)
• Faktor-faktor yang
mempengaruhi gaya pembelajaran
• Jenis-jenis gaya
pembelajaran: - Model Kolb - Model Honey
and Mumford - Model Dunn and Dunn
• Kritikan mengenai gaya pembelajaran
5. Teori Pembelajaran
• Teori Pembelajaran
Behavioris: - Ivan Pavlov - Edward Thorndike - B.F Skinner
• Teori Pembelajaran Kognitif:
- Wolfgang Kohler - Jean Piage - Robert Gagn - Jerome Brune
- David Ausubel
• Teori Pembelajaran
Konstruktivis: - Jean Piage - Lev Vygotsky
• Teori Pembelajaran Sosial:
- Albert Bandura
• Teori Pembelajaran
Humanistik: - Carl Rogers - Abraham Maslow
• Teori Pembelajaran Masa
Kini: - Connectivism (George Siemens)
• Implikasi teori-teori
pembelajaran terhadap pengajaran dan pembelajaran
termasuk murid berkeperluan pendidikan khas
6. Motivasi dan Pembelajaran
• Perspektif Behavioris: -
B.F Skinner
• Perspektif Kognitivis: -
David McClellan - Bernard Weiner
• Perspektif Humanistik: -
Abraham Maslow - Carl Rogers
• Implikasi motivasi terhadap
pengajaran dan pembelajaran
7. Bimbingan dan Pengurusan Tingkah Laku Pembelajaran
- Kemahiran asas bimbingan dan kaunseling
- Jenis-jenis tingkahlaku bermasalah
- Punca tingkah laku bermasalah
- Tindakan guru dalam menguruskantingkah laku bermasalah
- Halangan dalam menguruskan tingkah laku bermasalah
- Isu dan cabaranpengurusan tingkah laku bermasalah
- Intervensi menanganitingkah laku bermasalah
• Modifikasi tingkah laku pembelajaran:
- Time-out - Reverse psychology -
Contrac - Reinforcement
No comments:
Post a Comment