Pelaksanaan
dan pengurusan pentaksiran autentik dalam Pendidikan Islam
*
Portfolio
*
Prestasi (PerformanceBased)
*
Penilaian Rakan Sebaya
*
Penilaian Kendiri
Pelaksanaan dan
pengurusan pentaksiran autentik dalam Pendidikan Islam melibatkan beberapa
langkah penting yang berfokus pada pengumpulan bukti, penilaian prestasi, serta
penilaian dari rakan sebaya dan kendiri. Mari kita bahaskan setiap elemen ini:
i. Portfolio
Pelaksanaan: Guru
akan menetapkan pelbagai tugas dan aktiviti kepada pelajar untuk disiapkan dan
dimasukkan ke dalam portfolio mereka. Aktiviti ini boleh merangkumi penulisan
esei, pengkajian al-Quran, projek pembelajaran berbentuk kumpulan, atau sebarang
tugas berkaitan Pendidikan Islam.
Pengurusan: Guru
perlu memberi arahan yang jelas kepada pelajar tentang jenis kerja yang perlu
dimasukkan ke dalam portfolio dan tarikh akhir penyerahan. Mereka juga perlu
menyediakan panduan tentang cara menyusun dan menyampaikan portfolio dengan
betul.
Kekuatan
Menunjukkan
Kepelbagaian: Portfolio membolehkan pelajar untuk menunjukkan kemahiran mereka
dalam pelbagai bentuk, termasuk penulisan, projek, dan penyelidikan. Ini
memberi peluang kepada pelajar untuk menonjolkan kepelbagaian bakat dan minat
mereka.
Pemantauan
Kemajuan: Guru dapat menggunakan portfolio untuk melihat perkembangan pelajar
dari semasa ke semasa. Ini membolehkan mereka memberi maklum balas yang lebih
berfokus dan penyokong kepada pelajar.
Kelemahan:
Masa dan Tenaga:
Menyediakan portfolio yang komprehensif memerlukan masa dan tenaga yang
signifikan dari pelajar dan guru. Ini mungkin menjadi beban tambahan,
terutamanya jika terdapat banyak tugas dan projek yang perlu dimasukkan.
Subjektiviti:
Penilaian portfolio mungkin lebih subjektif berbanding dengan ujian berformat
tetap. Ini kerana penilaian bergantung kepada penilaian guru terhadap kualiti
kerja yang diserahkan.
ii. Prestasi
(Performance-Based)
Pelaksanaan:
Prestasi dalam konteks pentaksiran autentik dalam Pendidikan Islam boleh
merujuk kepada kemahiran dalam melakukan ibadah seperti solat, puasa, dan
membaca al-Quran, serta pengetahuan dan pemahaman terhadap konsep-konsep agama.
Pelajar akan dinilai berdasarkan kebolehan mereka untuk melaksanakan
tugas-tugas ini dengan baik.
Pengurusan: Guru
perlu menyediakan peluang kepada pelajar untuk menunjukkan prestasi mereka
dalam konteks kehidupan sebenar, misalnya, dengan mengamalkan solat berjemaah
di dalam kelas atau menunjukkan kemahiran membaca al-Quran secara fasih. Mereka
juga perlu memberikan maklum balas yang menyeluruh tentang prestasi pelajar.
Kekuatan:
Pengalaman Sebenar:
Melibatkan pelajar dalam aktiviti yang mencerminkan kehidupan sebenar agama
Islam memberi mereka pengalaman langsung yang bermakna dan dapat diterapkan
dalam kehidupan sehari-hari.
Penilaian Holistik:
Prestasi tidak hanya dinilai berdasarkan pengetahuan tetapi juga kemahiran dan
amalan keagamaan sebenar. Ini membolehkan penilaian yang lebih holistik
terhadap pencapaian pelajar.
Kelemahan:
Kesukaran
Pengukuran: Prestasi agama adalah subjektif dan sukar diukur dengan objektif.
Penilaian prestasi agama sering kali melibatkan elemen kepercayaan dan
pengalaman peribadi, yang boleh membuatnya sukar untuk diukur secara konsisten.
Standard Prestasi:
Menetapkan standard prestasi yang konsisten dalam konteks agama Islam mungkin
menjadi cabaran, kerana ia melibatkan elemen kepercayaan dan budaya yang
berbeza.
iii. Penilaian
Rakan Sebaya
Pelaksanaan:
Pelajar akan dinilai oleh rakan sebaya mereka melalui aktiviti seperti
penugasan berpasangan atau kumpulan, di mana mereka memberi maklum balas kepada
satu sama lain tentang prestasi dan kerja mereka.
Pengurusan: Guru
perlu memberi arahan yang jelas kepada pelajar tentang kriteria penilaian dan
proses memberi maklum balas kepada rakan sebaya. Mereka juga perlu memastikan
bahawa proses ini berlaku dengan adil dan menggalakkan perkembangan pelajar.
Kekuatan:
Maklum Balas
Pelajar kepada Pelajar: Penilaian rakan sebaya membolehkan pelajar untuk
belajar daripada satu sama lain dan memberi maklum balas yang lebih mesra serta
mudah difahami.
Peningkatan
Hubungan Sosial: Aktiviti yang melibatkan penilaian rakan sebaya dapat
memperkuatkan hubungan antara pelajar dan memupuk persefahaman dan kerjasama.
Kelemahan:
Bias dan
Pertimbangan Subjektif: Penilaian oleh rakan sebaya mungkin dipengaruhi oleh
faktor-faktor seperti hubungan peribadi dan kecenderungan subjektif. Ini boleh
mengakibatkan penilaian yang tidak objektif.
Ketidakselesaan:
Beberapa pelajar mungkin berasa tidak selesa memberi atau menerima maklum balas
dari rakan sebaya, terutamanya jika terdapat persaingan atau konflik di
kalangan mereka.
iv.Penilaian
Kendiri
Pelaksanaan:
Pelajar akan dinilai berdasarkan keupayaan mereka untuk menilai prestasi dan
perkembangan mereka sendiri dalam Pendidikan Islam. Mereka akan diminta untuk
merefleksikan pencapaian mereka, mengenal pasti kekuatan dan kelemahan, serta
merancang langkah seterusnya untuk peningkatan.
Pengurusan: Guru
perlu menyediakan alat penilaian kendiri yang sesuai untuk pelajar, seperti
borang penilaian kendiri atau sesi refleksi. Mereka juga perlu memberi panduan
kepada pelajar tentang bagaimana melakukan penilaian kendiri dengan betul dan
memberikan sokongan yang diperlukan untuk perkembangan mereka.
Kekuatan:
Pemantauan Kendiri:
Penilaian kendiri membolehkan pelajar untuk memantau prestasi mereka sendiri
dan mengenal pasti kekuatan dan kelemahan mereka. Ini memberi mereka kawalan
yang lebih besar terhadap proses pembelajaran.
Peningkatan
Kesedaran Diri: Melalui refleksi dan penilaian kendiri, pelajar dapat
meningkatkan kesedaran mereka terhadap proses pembelajaran dan mengenal pasti
bidang di mana mereka perlu meningkatkan.
Kelemahan:
Ketidakobjektifan:
Penilaian kendiri mungkin tidak selalu objektif kerana pelajar cenderung untuk
memihak kepada diri sendiri atau menilai diri mereka dengan lebih keras atau
lebih lemah daripada yang sepatutnya.
Kekurangan
Pemahaman: Beberapa pelajar mungkin mempunyai kesukaran untuk menilai prestasi
mereka sendiri dengan tepat kerana kurangnya pemahaman terhadap standard
penilaian atau keperluan kursus.
Kesimpulan
Secara keseluruhan,
pentaksiran autentik dalam Pendidikan Islam melibatkan penyediaan peluang
kepada pelajar untuk menunjukkan kemahiran, pengetahuan, dan pemahaman mereka
dalam konteks kehidupan sebenar, serta memberi mereka peluang untuk merefleksi
dan menilai prestasi mereka sendiri dengan kritikal. Ini memerlukan pengurusan
yang teliti dan penyediaan sokongan yang mencukupi dari pihak guru.
RUJUKAN
Ahmad Khathri Aminuddin & Nor Idayu Mahat. (2018). Self-Assessment
Techniques in Islamic Education: Empowering Students for Lifelong Learning.
Cambridge University Press.
Fauzia Janjua. (2019). Developing Authentic
Assessment Strategies for Islamic Education: Insights from Practice. Routledge.
Muhammad Moinuddin Qazi dan Muhammad Sharif Soomro. (2020).
The Role of Authentic Assessment in Islamic Education: A Review of
Literature. Springer.
Noor Azean Atan & Mohd Fauzi Abu Hassan. (2022). Integrating
Portfolios into Islamic Education: Practical Strategies for Teachers. Pearson
Education.
Nur Izzah Mohd Fauzi & Nur Amalina Zulkifli. (2021).
Peer Assessment in Islamic Education: Challenges and Opportunities. Taylor
& Francis.
No comments:
Post a Comment