Assalamualaikum...

Para pengunjung yang dikasihi!
Blog ini menyajikan info-info tentang apa yang saya ajar, minat dan rasa nak kongsi. Kalau sama-sama minat dan rasa blog ini bermanfaat tu bagus la. Boleh kita link. Salam ukhuwwah!!!

Monday, April 15, 2024

Pelaksanaan dan pengurusan pentaksiran autentik dalam Pendidikan Islam

Pelaksanaan dan pengurusan pentaksiran autentik dalam Pendidikan Islam

* Portfolio

* Prestasi (PerformanceBased)

* Penilaian Rakan Sebaya

* Penilaian Kendiri

 

Pelaksanaan dan pengurusan pentaksiran autentik dalam Pendidikan Islam melibatkan beberapa langkah penting yang berfokus pada pengumpulan bukti, penilaian prestasi, serta penilaian dari rakan sebaya dan kendiri. Mari kita bahaskan setiap elemen ini:

 

i. Portfolio

Pelaksanaan: Guru akan menetapkan pelbagai tugas dan aktiviti kepada pelajar untuk disiapkan dan dimasukkan ke dalam portfolio mereka. Aktiviti ini boleh merangkumi penulisan esei, pengkajian al-Quran, projek pembelajaran berbentuk kumpulan, atau sebarang tugas berkaitan Pendidikan Islam.

Pengurusan: Guru perlu memberi arahan yang jelas kepada pelajar tentang jenis kerja yang perlu dimasukkan ke dalam portfolio dan tarikh akhir penyerahan. Mereka juga perlu menyediakan panduan tentang cara menyusun dan menyampaikan portfolio dengan betul.

 

Kekuatan

Menunjukkan Kepelbagaian: Portfolio membolehkan pelajar untuk menunjukkan kemahiran mereka dalam pelbagai bentuk, termasuk penulisan, projek, dan penyelidikan. Ini memberi peluang kepada pelajar untuk menonjolkan kepelbagaian bakat dan minat mereka.

Pemantauan Kemajuan: Guru dapat menggunakan portfolio untuk melihat perkembangan pelajar dari semasa ke semasa. Ini membolehkan mereka memberi maklum balas yang lebih berfokus dan penyokong kepada pelajar.

 

Kelemahan:

Masa dan Tenaga: Menyediakan portfolio yang komprehensif memerlukan masa dan tenaga yang signifikan dari pelajar dan guru. Ini mungkin menjadi beban tambahan, terutamanya jika terdapat banyak tugas dan projek yang perlu dimasukkan.

Subjektiviti: Penilaian portfolio mungkin lebih subjektif berbanding dengan ujian berformat tetap. Ini kerana penilaian bergantung kepada penilaian guru terhadap kualiti kerja yang diserahkan.

 

ii. Prestasi (Performance-Based)

Pelaksanaan: Prestasi dalam konteks pentaksiran autentik dalam Pendidikan Islam boleh merujuk kepada kemahiran dalam melakukan ibadah seperti solat, puasa, dan membaca al-Quran, serta pengetahuan dan pemahaman terhadap konsep-konsep agama. Pelajar akan dinilai berdasarkan kebolehan mereka untuk melaksanakan tugas-tugas ini dengan baik.

Pengurusan: Guru perlu menyediakan peluang kepada pelajar untuk menunjukkan prestasi mereka dalam konteks kehidupan sebenar, misalnya, dengan mengamalkan solat berjemaah di dalam kelas atau menunjukkan kemahiran membaca al-Quran secara fasih. Mereka juga perlu memberikan maklum balas yang menyeluruh tentang prestasi pelajar.

 

Kekuatan:

Pengalaman Sebenar: Melibatkan pelajar dalam aktiviti yang mencerminkan kehidupan sebenar agama Islam memberi mereka pengalaman langsung yang bermakna dan dapat diterapkan dalam kehidupan sehari-hari.

Penilaian Holistik: Prestasi tidak hanya dinilai berdasarkan pengetahuan tetapi juga kemahiran dan amalan keagamaan sebenar. Ini membolehkan penilaian yang lebih holistik terhadap pencapaian pelajar.

 

Kelemahan:

Kesukaran Pengukuran: Prestasi agama adalah subjektif dan sukar diukur dengan objektif. Penilaian prestasi agama sering kali melibatkan elemen kepercayaan dan pengalaman peribadi, yang boleh membuatnya sukar untuk diukur secara konsisten.

Standard Prestasi: Menetapkan standard prestasi yang konsisten dalam konteks agama Islam mungkin menjadi cabaran, kerana ia melibatkan elemen kepercayaan dan budaya yang berbeza.

 

iii. Penilaian Rakan Sebaya

Pelaksanaan: Pelajar akan dinilai oleh rakan sebaya mereka melalui aktiviti seperti penugasan berpasangan atau kumpulan, di mana mereka memberi maklum balas kepada satu sama lain tentang prestasi dan kerja mereka.

Pengurusan: Guru perlu memberi arahan yang jelas kepada pelajar tentang kriteria penilaian dan proses memberi maklum balas kepada rakan sebaya. Mereka juga perlu memastikan bahawa proses ini berlaku dengan adil dan menggalakkan perkembangan pelajar.

 

Kekuatan:

Maklum Balas Pelajar kepada Pelajar: Penilaian rakan sebaya membolehkan pelajar untuk belajar daripada satu sama lain dan memberi maklum balas yang lebih mesra serta mudah difahami.

Peningkatan Hubungan Sosial: Aktiviti yang melibatkan penilaian rakan sebaya dapat memperkuatkan hubungan antara pelajar dan memupuk persefahaman dan kerjasama.

 

Kelemahan:

Bias dan Pertimbangan Subjektif: Penilaian oleh rakan sebaya mungkin dipengaruhi oleh faktor-faktor seperti hubungan peribadi dan kecenderungan subjektif. Ini boleh mengakibatkan penilaian yang tidak objektif.

Ketidakselesaan: Beberapa pelajar mungkin berasa tidak selesa memberi atau menerima maklum balas dari rakan sebaya, terutamanya jika terdapat persaingan atau konflik di kalangan mereka.

 

iv.Penilaian Kendiri

Pelaksanaan: Pelajar akan dinilai berdasarkan keupayaan mereka untuk menilai prestasi dan perkembangan mereka sendiri dalam Pendidikan Islam. Mereka akan diminta untuk merefleksikan pencapaian mereka, mengenal pasti kekuatan dan kelemahan, serta merancang langkah seterusnya untuk peningkatan.

Pengurusan: Guru perlu menyediakan alat penilaian kendiri yang sesuai untuk pelajar, seperti borang penilaian kendiri atau sesi refleksi. Mereka juga perlu memberi panduan kepada pelajar tentang bagaimana melakukan penilaian kendiri dengan betul dan memberikan sokongan yang diperlukan untuk perkembangan mereka.

 

Kekuatan:

Pemantauan Kendiri: Penilaian kendiri membolehkan pelajar untuk memantau prestasi mereka sendiri dan mengenal pasti kekuatan dan kelemahan mereka. Ini memberi mereka kawalan yang lebih besar terhadap proses pembelajaran.

Peningkatan Kesedaran Diri: Melalui refleksi dan penilaian kendiri, pelajar dapat meningkatkan kesedaran mereka terhadap proses pembelajaran dan mengenal pasti bidang di mana mereka perlu meningkatkan.

 

Kelemahan:

Ketidakobjektifan: Penilaian kendiri mungkin tidak selalu objektif kerana pelajar cenderung untuk memihak kepada diri sendiri atau menilai diri mereka dengan lebih keras atau lebih lemah daripada yang sepatutnya.

Kekurangan Pemahaman: Beberapa pelajar mungkin mempunyai kesukaran untuk menilai prestasi mereka sendiri dengan tepat kerana kurangnya pemahaman terhadap standard penilaian atau keperluan kursus.

 

Kesimpulan

Secara keseluruhan, pentaksiran autentik dalam Pendidikan Islam melibatkan penyediaan peluang kepada pelajar untuk menunjukkan kemahiran, pengetahuan, dan pemahaman mereka dalam konteks kehidupan sebenar, serta memberi mereka peluang untuk merefleksi dan menilai prestasi mereka sendiri dengan kritikal. Ini memerlukan pengurusan yang teliti dan penyediaan sokongan yang mencukupi dari pihak guru.

RUJUKAN

Ahmad Khathri Aminuddin & Nor Idayu Mahat. (2018). Self-Assessment Techniques in Islamic Education: Empowering Students for Lifelong Learning. Cambridge University Press.

Fauzia Janjua. (2019). Developing Authentic Assessment Strategies for Islamic Education: Insights from Practice. Routledge.

Muhammad Moinuddin Qazi dan Muhammad Sharif Soomro. (2020). The Role of Authentic Assessment in Islamic Education: A Review of Literature. Springer.

Noor Azean Atan & Mohd Fauzi Abu Hassan. (2022). Integrating Portfolios into Islamic Education: Practical Strategies for Teachers. Pearson Education.

Nur Izzah Mohd Fauzi & Nur Amalina Zulkifli. (2021). Peer Assessment in Islamic Education: Challenges and Opportunities. Taylor & Francis.

No comments: