Assalamualaikum...

Para pengunjung yang dikasihi!
Blog ini menyajikan info-info tentang apa yang saya ajar, minat dan rasa nak kongsi. Kalau sama-sama minat dan rasa blog ini bermanfaat tu bagus la. Boleh kita link. Salam ukhuwwah!!!

Wednesday, January 29, 2025

Tarikh Sebenar Kelahiran Nabi Muhammad SAW

Tarikh Kelahiran Nabi Muhammad SAW: Penilaian Semula Tarikh 12 Rabi’ul Awal

Azman Ariffin

Pendahuluan

Kelahiran Nabi Muhammad SAW merupakan peristiwa penting dalam sejarah Islam, tetapi tarikhnya menjadi subjek perbahasan dalam kalangan ulama dan sejarawan. Tarikh 12 Rabi’ul Awal sering dirayakan sebagai hari kelahiran baginda, tetapi terdapat pandangan yang mencabar kesahihan tarikh ini. Artikel ini akan membincangkan pandangan alternatif berkenaan tarikh kelahiran Nabi Muhammad SAW berdasarkan sumber-sumber muktabar, dengan menilai dalil-dalil yang dikemukakan.

Pandangan Tradisional dan Riwayat Utama

Riwayat yang menyatakan kelahiran Nabi SAW pada 12 Rabi’ul Awal datang daripada sumber seperti Ibn Ishaq dan Ibn Hisham. Namun, sumber ini tidak sepenuhnya disokong oleh semua ulama. Al-Zurqani dalam Sharh al-Mawahib al-Ladunniyyah turut memetik pandangan ini tetapi mengakui bahawa terdapat pelbagai pendapat lain tentang tarikh kelahiran baginda (Al-Zurqani, 1996).

Pandangan Alternatif tentang Tarikh Kelahiran

  1. 8 Rabi’ul Awal

    • Sebahagian riwayat mencatatkan bahawa Nabi SAW dilahirkan pada 8 Rabi’ul Awal. Pendapat ini disokong oleh ulama seperti Imam Malik. Dalam kitab Al-Muwatta', Imam Malik tidak menyebut secara khusus 12 Rabi’ul Awal, yang menunjukkan ketidaktentuan tarikh tersebut.

  2. 9 Rabi’ul Awal

    • Mahmud Pasha al-Falaki, seorang ahli astronomi Islam, menggunakan kaedah astronomi untuk menentukan bahawa tarikh kelahiran Nabi SAW adalah pada 9 Rabi’ul Awal tahun Gajah. Kajian ini berdasarkan kedudukan bulan dan fakta sejarah tentang Tahun Gajah (Falaki, 1984). Hal ini juga bertepatan dengan sebuah hadis sahih Muslim yang merekodkan bahawa Nabi SAW apabila ditanya tentang puasa Isnin baginda bersabda  "Aku dilahirkan pada hari Isnin".

  3. 17 Rabi’ul Awal

    • Pendapat ini sering dipegang oleh komuniti Syiah, yang mengaitkan tarikh ini dengan pandangan ulama mereka. Al-Kulayni dalam Al-Kafi mencatatkan pandangan ini.

Analisis Sumber dan Implikasi

  1. Kekurangan Konsensus dalam Riwayat

    • Riwayat tentang tarikh kelahiran Nabi SAW tidak mutawatir, yang menunjukkan ketidaktentuan dan kebergantungan kepada riwayat ahad. Ibn Kathir dalam Al-Bidayah wa Al-Nihayah mengakui bahawa terdapat perbezaan pendapat yang signifikan (Ibn Kathir, 1997).

  2. Konteks Sejarah dan Astronomi

    • Kajian astronomi menunjukkan bahawa tarikh 12 Rabi’ul Awal mungkin tidak tepat berdasarkan fakta sejarah tentang Tahun Gajah dan kejadian semasa itu. Ahli sejarah seperti Montgomery Watt mencatatkan bahawa peristiwa ini berkemungkinan berlaku pada awal Rabi’ul Awal, bukan pada tarikh yang lazim dirayakan (Watt, 1953).

  3. Kepentingan Tarikh Berbanding Pengajaran

    • Perdebatan tentang tarikh tidak mengurangkan nilai kelahiran Nabi Muhammad SAW. Sebaliknya, penekanan harus diberikan kepada nilai-nilai kehidupan dan akhlak baginda yang menjadi contoh utama kepada umat Islam.

Kesimpulan

Berdasarkan analisis terhadap sumber tradisional dan kajian moden, tarikh 12 Rabi’ul Awal bukan satu-satunya pandangan tentang kelahiran Nabi Muhammad SAW. Pandangan alternatif seperti 8, 9, atau 17 Rabi’ul Awal perlu dipertimbangkan untuk mendapatkan gambaran yang lebih menyeluruh. Perkara yang lebih penting adalah memahami dan menghayati perjuangan serta risalah yang dibawa oleh baginda SAW.

Rujukan

Al-Zurqani, M. A. (1996). Sharh al-Mawahib al-Ladunniyyah. Dar al-Kutub al-Ilmiyyah.

Falaki, M. P. (1984). Taqwim al-Tawarikh al-Islamiyyah. Dar al-Ma’rifah.

Ibn Kathir, I. (1997). Al-Bidayah wa Al-Nihayah. Dar al-Fikr.

Ibn Ishaq, M. (2004). The Life of Muhammad (A. Guillaume, Trans.). Oxford University Press.

Watt, W. M. (1953). Muhammad at Mecca. Oxford University Press.

Saturday, November 9, 2024

Apakah Motor Insurers’ Bureau (MIB)?

Sekadar berkongsi dgn kawan kawan semua . 

Kalau kita cedera dilanggar dengan kenderaan yang takde insurans. Pastu owner kenderaan tu pulak tak nak bayar. Dia kata bukan salah dia! 

Adoi.. dah la cedera. Takkan kena keluar duit sendiri masuk hospital? Tak adil la bukan salah kita. Kat mana kita boleh claim?

Sebenarnya, ramai yang tak tau. Jadi saya nak bagitau. Kes macam ni boleh claim dengan Motor Insurers’ Bureau (MIB)
.
.
MIB tu apa? Syarikat insurans ke?

Bukan. MIB ni dana khas untuk melindungi pengguna jalanraya yang dilanggar kenderaan yang takde insurans. 
.
.
MIB dapat duit dari mana?

MIB dapat duit dari syarikat insurans. Setiap tahun semua syarikat insurans wajib mencarum ke dalam MIB. 
.
.
Ooo begitu..Macam mana nak claim dengan MIB ye?
.
Sebelum buat claim dengan MIB kena take note benda-benda ni dulu:

1. Claim MIB boleh dibuat sendiri atau melalui peguam.
2. MIB tak terima kes langgar lari. Mesti tau no plet kenderaan yang melanggar.
3. Claim mesti buat dalam masa 3 tahun kejadian.
4. Jika kita appoint peguam dan nak saman kenderaan tu, mesti inform MIB 30 hari sebelum failkan saman.
5. MIB hanya bayar kecederaan sahaja. Kenderaan, harta benda, loss of income, dsb MIB tak cover.
6. Jumlah bayaran ditentukan oleh MIB sendiri.
.
.
Okay jelas? Kalau jelas ini dokumen yang kena hantar ke MIB untuk claim:

1. Surat kepada MIB mengandungi details kejadian, sebab untuk claim dan senarai dokumen yang disertakan.
2. Repot polis.
3. Repot polis kenderaan yang melanggar (jika ada).
4. Laporan perubatan.
.
.
Hantar dokumen di atas ke:

Motor Insurers' Bureau of West Malaysia
Wisma PIAM
No.150-3, 3rd Floor
Jalan Tun Sambanthan, Brickfields
50782 Kuala Lumpur
Tel: 03-2274 7395
Fax: 03-2274 5910           

Peringatan -  kalau dah tahu jangan lupa kongsi dgn orang lain..

Perkongsian kita bersama.

Saturday, September 21, 2024

Sumbangan dan Pengaruh Cendekiawan Islam dan Barat Terhadap Bidang Sains

Sumbangan dan Pengaruh Cendekiawan Islam dan Barat Terhadap Bidang Sains

Bidang Penerbangan

Abbas ibn Firnas

Abbas ibn Firnas adalah salah satu cendekiawan Islam yang dikenang kerana sumbangannya dalam bidang penerbangan. Pada abad ke-9, ibn Firnas mencuba untuk terbang dengan menggunakan sayap yang direka khas. Meskipun percubaan tersebut tidak sepenuhnya berjaya, usaha ini menunjukkan inovasi dan keberanian dalam meneroka kemungkinan penerbangan (Larsen, 2015). Ibn Firnas juga dikenali sebagai pencipta alat optik dan mekanisme lain yang memperlihatkan kemajuan teknologi dalam zaman keemasannya (Khan, 2015).

Bidang Kimia

Abu Musa Jabir bin Hayyan

Abu Musa Jabir bin Hayyan, juga dikenali sebagai Geber dalam tradisi Barat, dianggap sebagai bapa kimia. Beliau memperkenalkan proses penyulingan, kristalisasi, dan sublimasi, yang menjadi asas bagi banyak teknik kimia moden. Jabir juga mengembangkan asid-asid dan alkali serta memperbaiki peralatan laboratorium seperti retort dan alembic (Rashed, 2007). Sumbangan Jabir bin Hayyan ini telah memberikan impak besar terhadap perkembangan kimia sebagai sains yang sistematik dan berstruktur (Khan, 2015).

Bidang Matematik

Al-Khawarizmi

Al-Khawarizmi adalah seorang matematikawan Islam yang terkenal dengan karya-karyanya dalam aljabar dan algoritma. Karyanya, "Al-Kitab al-Mukhtasar fi Hisab al-Jabr wal-Muqabala," menjadi asas bagi matematik aljabar. Istilah "aljabar" sendiri berasal dari kata "al-jabr," yang diperkenalkan oleh Al-Khawarizmi. Selain itu, beliau memperkenalkan sistem angka Hindu-Arab yang kini digunakan secara meluas di seluruh dunia (Berggren, 2007). Pengaruh Al-Khawarizmi dalam matematik adalah fundamental dan terus dirasai hingga ke hari ini (Nasr, 2007).

Bidang Perubatan

Ibn Sina

Ibn Sina, atau Avicenna, adalah seorang cendekiawan Islam yang berpengaruh dalam bidang perubatan. Karyanya yang paling terkenal, "The Canon of Medicine" (Al-Qanun fi al-Tibb), adalah ensiklopedia perubatan yang digunakan sebagai rujukan utama di Eropah dan dunia Islam selama berabad-abad. Ibn Sina memperkenalkan konsep-konsep penting seperti diagnosis penyakit, farmakologi, dan pembedahan. Beliau juga menerapkan kaedah empirikal dalam perubatan, yang merupakan asas kepada pendekatan perubatan moden (Rashed, 2007). Sumbangan Ibn Sina telah memperkaya ilmu perubatan dan meningkatkan standard penjagaan kesihatan (Nasr, 2007).

Bidang Neurosains

Fidelma O’Leary

Fidelma O’Leary adalah seorang sarjana Barat yang terkenal dalam bidang neurosains dan pengaruh falsafah Islam terhadap perkembangan sains. Penyelidikannya menekankan hubungan antara otak dan perilaku, serta bagaimana prinsip-prinsip etika Islam dapat diaplikasikan dalam kajian neurosains. O’Leary juga telah menulis tentang integrasi antara sains saraf dan spiritualitas dalam Islam, menggalakkan pendekatan holistik terhadap pemahaman otak manusia (O’Leary, 2018). Pengaruh O’Leary dalam neurosains menunjukkan betapa pentingnya perpaduan antara sains dan etika dalam kajian moden.

Bidang Fizik

Michio Kaku

Michio Kaku adalah seorang fizikawan teoritik Barat yang terkenal dengan karyanya dalam teori string dan sains popular. Kaku telah menulis banyak buku yang menerangkan konsep-konsep fizik kompleks kepada umum, termasuk "Physics of the Impossible" dan "The Future of Humanity." Beliau juga aktif dalam mempromosikan pemikiran sains futuristik dan kemungkinan teknologi yang boleh mengubah dunia. Walaupun Kaku bukan seorang cendekiawan Islam, pengaruhnya dalam fizika moden dan popularisasi sains sangat besar, menyediakan asas yang kuat bagi pemahaman awam mengenai sains fizikal (Kaku, 2014).

Bidang Embriologi

Keith L. Moore

Keith L. Moore adalah seorang ahli embriologi Barat yang terkenal dengan karya-karyanya dalam biologi perkembangan manusia. Buku teksnya, "The Developing Human: Clinically Oriented Embryology," adalah sumber utama dalam pendidikan embriologi. Moore telah menyumbang secara signifikan dalam memahami perkembangan janin, termasuk pembentukan organ dan sistem tubuh manusia. Karyanya memberikan gambaran mendalam tentang proses biologi yang kompleks, yang penting untuk perubatan dan biologi moden (Moore, 2015). Sumbangan Moore dalam embriologi telah memperkaya ilmu pengetahuan tentang kehidupan manusia dari tahap paling awal.

Rujukan

Berggren, J. L. (2007). The Mathematics of Egypt, Mesopotamia, China, India, and Islam: A Sourcebook. Princeton University Press.

Kaku, M. (2014). Physics of the Impossible: A Scientific Exploration into the World of Phasers, Force Fields, Teleportation, and Time Travel. Doubleday.

Khan, M. (2015). Islamic Bioethics and Modern Medicine. London: Routledge.

Larsen, P. (2015). Abbas Ibn Firnas: The First Aviator. Journal of Islamic History, 12(3), 245-260.

Moore, K. L. (2015). The Developing Human: Clinically Oriented Embryology (10th ed.). Elsevier Health Sciences.

Nasr, S. H. (2007). Islamic Science: An Illustrated Study. New York: Islamic Heritage Press.

O’Leary, F. (2018). Neuroscience and Islamic Ethics: Bridging the Gap. Journal of Islamic Neuroscience, 5(2), 112-130.

Rashed, R. (2007). Islamic Science and the Making of the European Renaissance. MIT Press.