Assalamualaikum...

Para pengunjung yang dikasihi!
Blog ini menyajikan info-info tentang apa yang saya ajar, minat dan rasa nak kongsi. Kalau sama-sama minat dan rasa blog ini bermanfaat tu bagus la. Boleh kita link. Salam ukhuwwah!!!

Sunday, July 14, 2024

Uslub Dakwah Bi al-Hikmah

𝗖𝗔𝗧𝗔𝗧𝗔𝗑 𝗑𝗒𝗧𝗔 π—£π—˜π—‘π—§π—œπ—‘π—š π—’π—Ÿπ—˜π—› π—¦π—¬π—”π—œπ—žπ—› 𝗣π—₯𝗒𝗙. 𝗗π—₯. π— π—¨π—›π—¬π—œπ——π——π—œπ—‘ π—”π—Ÿπ—œ π—”π—Ÿ-𝗀𝗔π—₯π—”π——π—›π—”π—šπ—›π—œ

πŸ“Œ Dakwah seru kepada Allah merupakan rukun penting dalam Islam selepas rukun Iman dan Islam.

πŸ“Œ Dakwah menjadi penghubung keimanan dan akhlak seseorang dengan yang lain.

πŸ“Œ Dakwah menjadi risalah pada nabi bermula Nabi Adam AS sehingga Rasulullah SAW. 

πŸ“Œ Dakwah berkaitan dengan penyampaian kepada orang lain. Maka ia memiliki 4 syarat: 

1. Dakwah dengan hikmah
* Hikmah - Pilih uslub yang bersesuai pada tempat yang terbaik, waktu dan suasana yang terbaik.
* Hikmah juga merujuk kepada ilmu yang bermanfaat.
* Ia mesti berkaitan dengan ilmu dan pengalaman.

2. Dakwah dengan Peringtan yang Baik (Maw'idzah al-Hasanah)
* Dapat menyentuh hati dan perasaab manusia.
* Perlu cara yang paling indah.

3. Dakwah dengan Basirah
* Ia bukan penglihatan tetapi ia ialah amalan akal dan amalan hati, analisis yang boleh melihat kepada kebaikan dan keburukan dan boleh membandingkannya.
* Basirah - Penglihatan yang jauh dan mendalam penghayatannya.
* Melibatkan penilaian kepada kesan jangka masa panjang.
* Berkaitan juga dengan fiqh al-ma'alat. Contoh: Larangan Allah SWT untuk mencela berhala-berhala.
* Ia melibatkan juga mengambil kira kesan yang jangka masa panjang

4. Dialog (al-Hiwar)
* Mestilah dengan dalam keadaan yang paling baik (ahsan)
* Rujukan kepada ayat-ayat berkenaan dialog dengan ahli kitab.
* Kalimah ahsan digunakan sebagai nakirah bukan makrifah kerana kebaikan itu berubah-ubah mengikut keadaan dan tidak tetap.

πŸ“Œ Pemikiran seorang Muslim dan da'i mestilah menggunakan yang paling baik dan tidak jumud.

πŸ“Œ Pendakwah jangan menjadi jumud tetapi sentiasa memperbaharui cara menyampaikan dakawah supaya menjadi yang terbaik.

πŸ“Œ Kaedah - Jika ada yang baik dan lebih baik, maka perlu gunakan yang paling baik dan tinggalkan yang baik.

πŸ“Œ Penekanan uslub yang paling baik dalam berdakwa kerana dakwah melibatkan manusia yamg dimuliakan Allah SWT (Bani Adam) bukan umat Islam (Muslimin)

πŸ“Œ Agama tidak boleh disampaikan dengan cara paksaan kerana ia melibatkan keimanan yang memerlukan cara yang menyentuh hati dan peradaan.

πŸ“Œ Bukti sejarah - Zaman kerajaan Islam silam tiada paksaan kepada Islam bahkan golongan bukan Islam masih ramai sehingga kini. Contoh di Mesir, Syam dan Iraq. 

πŸ“Œ Islam membuka ruang untuk umat Islam hidup bersama bukan Islam dan melakukan kebaikan.

πŸ“Œ Contoh lain, di Andalus, Portugal dan Perancis ketika umat Islam memerintah, bukan Islam tidak diusik tetapi sebaliknya apabila mereka memerintah, umat Islam semakin berkurang akibat dibunuh dan ditindas.

πŸ“Œ Sejarah Islam mencatatkan tiada pembunuhan bukan Islam secara besar-besaran kerana hukuman dalam kerajaan Islam hanya melibatkan individu bukan seluruh kaum dan bangsa.

πŸ“Œ Dakwah kita gabungkan cara terdahulu yang terbaik dengan kaedah terkini yang terbaik. 

πŸ“Œ Ayat al-Quran mengumpamakan dakwah sebagai  Kalimah al-tayyibah.

πŸ“Œ Bagai sebatang pokok - dakwah menjadi terasnya (asluha thabit).

πŸ“Œ Bagai sebatang pokok yang ada akar dan rantingnya. Akar ialah usub dakwah yang utama manakala rantingnya ialah cara-cara dakwah disampaikan seperti media sosial. Jika rantingnya dipotong ranting yang baharu akan tumbuh bermaksud pendekatan sentiasa boleh diperbaharu.

πŸ“Œ Non Muslim mengakui bahawa Islam itu seperti satu ideaologi yang ideal tetapi tiada dilihat pelaksanaannya.

πŸ“Œ Sebenarnya Rasulullah telah melaksanakan semua prinsip-prinsip Islam itu juga diikuti dengan para sahabat. 

πŸ“Œ Pendakwah bagaikan seorang doktor yang perlu memasuki hati melalui pintunya.

πŸ“Œ Pintu yang utama ialah melalui pintu akhlak. 

πŸ“Œ Kisah seorang prof Perancis (Roger Garaudy) memeluk Islam melalui seorang askar Algeria - Era penjajahan Perancis terhadap Algeria. Sikap tentera Algeria yang tidak membunuh tawanan.

πŸ“Œ Kisah anda syeikh dengan isterinya:

* Syeikh ada jiran AS yang akhirnya telah memaluk Islam.
* Sebelum itu jiran syeikh sering dijemput makan bersama di rumah.
* Jiran syeikh mengakui bahawa dia tidak memeluk Islam kerana buku syeikh tetapi sebab yang lain.
* Sebabnya adalah kerana isteri syeikh yang sering mengirim makanan yang sedap dimasak di rumah sehingga menyebabkan dia tersentuh.

πŸ“Œ Melaksanakan rukun-rukun dakwah yang telah dikongsikan, memelihara kesatuan negara, hidup aman, hormat orang lain sebagaimana pesanan agama.

Kredit kepada Ustaz Ahmad Firdaus Bin Kadir  untuk terjemahan yang terbaik 🀩🀩

No comments: