Maqasid Syariah
Maqasid Syariah adalah tujuan dan objektif syariah yang ditetapkan untuk memastikan
kesejahteraan manusia dan keadilan dalam kehidupan. Lima prinsip asas Maqasid Syariah
adalah:
1. Memelihara Agama (Hifz ad-Din): Prinsip ini menekankan perlunya menjaga dan
melindungi agama Islam daripada sebarang ancaman. Ini termasuk kebebasan beribadat
dan mengekalkan nilai-nilai agama dalam kehidupan seharian (Al-Ghazali, 2020).
2. Memelihara Jiwa (Hifz an-Nafs): Prinsip ini bertujuan untuk melindungi nyawa
manusia dan memastikan keselamatan fizikal. Ia merangkumi larangan terhadap
pembunuhan dan keganasan serta keperluan menyediakan perkhidmatan kesihatan (Al-Ghazali, 2020).
3. Memelihara Akal (Hifz al-Aql): Islam sangat menghargai akal manusia dan
menggalakkan pencarian ilmu. Prinsip ini memastikan pendidikan yang baik dan
larangan terhadap perkara-perkara yang merosakkan akal seperti dadah dan alkohol
(Al-Ghazali, 2020; Kamali, 2008).
4. Memelihara Keturunan (Hifz an-Nasl): Prinsip ini bertujuan untuk melindungi
institusi keluarga dan memastikan keturunan yang sah. Ia termasuk peraturan
perkahwinan, penjagaan anak, dan larangan terhadap zina (Al-Ghazali, 2020; Auda,
2008).
5. Memelihara Harta (Hifz al-Mal): Prinsip ini menekankan pentingnya menjaga dan
mengurus harta benda dengan baik. Ia melibatkan larangan terhadap pencurian,
penipuan, dan riba serta galakan terhadap perdagangan yang adil (Al-Ghazali, 2020;
Nyazee, 2002).
Etika Islam dalam Sains
Etika dalam sains dari perspektif Islam adalah penting kerana ia memastikan bahawa
perkembangan saintifik dan teknologi selaras dengan prinsip-prinsip Islam dan kesejahteraan
manusia secara keseluruhan. Beberapa kepentingan etika sains dari perspektif Islam termasuk:
1. Mengekalkan Keseimbangan Alam: Islam menekankan keperluan menjaga alam
sekitar dan keseimbangan ekosistem. Penyelidikan saintifik perlu dijalankan dengan
mempertimbangkan kesan terhadap alam sekitar dan tidak merosakkan keseimbangan
semula jadi (Al-Attas, 2021).
2. Memastikan Keselamatan dan Kesejahteraan Manusia: Kajian dan inovasi sains
perlu memprioritaskan keselamatan dan kesejahteraan manusia. Ini termasuk
memastikan produk atau teknologi yang dihasilkan tidak berbahaya kepada manusia
(Al-Attas, 2021; Sardar, 1989).
3. Keadilan dan Kesaksamaan: Etika sains dalam Islam juga menekankan keadilan dan
kesaksamaan. Pengetahuan saintifik perlu diakses oleh semua lapisan masyarakat dan
tidak dimonopoli oleh segelintir pihak sahaja (Al-Attas, 2021; Bakar, 1991).
4. Integriti dan Amanah: Islam menekankan pentingnya integriti dan amanah dalam
penyelidikan. Saintis perlu jujur dan beretika dalam melaporkan hasil kajian mereka
tanpa penipuan atau manipulasi data (Al-Attas, 2021).
5. Menghormati Nilai-nilai Kemanusiaan: Segala penyelidikan dan inovasi saintifik
perlu menghormati nilai-nilai kemanusiaan dan tidak melanggar hak asasi manusia. Ini
termasuk kajian dalam bidang perubatan, genetik, dan bioteknologi (Al-Attas, 2021;
Ebrahim, 2007).
Dalam menjelaskan Maqasid Syariah, al-Ghazali (2020) menyatakan bahawa lima prinsip
utama tersebut adalah asas dalam memastikan kesejahteraan dan keadilan dalam kehidupan
manusia. Sementara itu, dari perspektif etika sains Islam, Al-Attas (2021) menekankan bahawa
kajian saintifik harus selaras dengan prinsip-prinsip Islam dan tidak mengabaikan keselamatan
serta kesejahteraan manusia.
Rujukan
-Al-Ghazali, M. (2020). Maqasid Syariah: Prinsip dan Aplikasi. Kuala Lumpur: Penerbit Islam.
-Al-Attas, S. M. N. (2021). Etika Islam dalam Sains: Perspektif dan Prinsip. Jakarta: Penerbit
Ilmiah. -Auda, J. (2008). Maqasid al-Shariah as Philosophy of Islamic Law: A Systems Approach.
London: International Institute of Islamic Thought.
-Bakar, O. (1991). Classification of Knowledge in Islam: A Study in Islamic Philosophies of
Science. Cambridge: The Islamic Texts Society.
-Ebrahim, A. F. M. (2007). Biomedical Issues: Islamic Perspective. Selangor: A.S. Noordeen.
-Kamali, M. H. (2008). Shari’ah Law: An Introduction. Oxford: Oneworld Publications.
-Nyazee, I. A. K. (2002). Theories of Islamic Law: The Methodology of Ijtihad. Islamabad:
Islamic Research Institute.
-Sardar, Z. (1989). Explorations in Islamic Science. London: Mansell Publishing.
No comments:
Post a Comment