Assalamualaikum...

Para pengunjung yang dikasihi!
Blog ini menyajikan info-info tentang apa yang saya ajar, minat dan rasa nak kongsi. Kalau sama-sama minat dan rasa blog ini bermanfaat tu bagus la. Boleh kita link. Salam ukhuwwah!!!

Wednesday, April 12, 2023

Isu-Isu rasuah dan peruntukkan undang-undang di Malaysia

ISU-ISU RASUAH DI MALAYSIA

Beberapa isu rasuah yang pernah berlaku di Malaysia termasuk:

  1. Skandal 1MDB - Ini adalah salah satu skandal rasuah terbesar di Malaysia, melibatkan dana bernilai miliaran ringgit dari 1MDB yang didakwa disalahgunakan oleh individu tertentu.
  2. Skandal FELDA - Skandal ini melibatkan penyalahgunaan dana oleh pengurus FELDA (Federal Land Development Authority) dan anak syarikatnya, Felda Investment Corporation (FIC).
  3. Skandal Tabung Haji - Skandal ini melibatkan dakwaan penyelewengan dana oleh Lembaga Tabung Haji, institusi yang menguruskan tabungan haji umrah bagi rakyat Malaysia.
  4. Skandal pembelian kapal selam Scorpene - Skandal ini melibatkan dakwaan rasuah yang berlaku semasa pembelian kapal selam Scorpene oleh Kerajaan Malaysia dari Perancis.
  5. Skandal pembangunan Projek Bakun - Skandal ini melibatkan dakwaan rasuah dalam pembangunan Projek Hidroelektrik Bakun di Sarawak.
  6. Skandal Kementerian Dalam Negeri - Skandal ini melibatkan dakwaan rasuah yang berlaku semasa pengurusan Kementerian Dalam Negeri, termasuk pengurusan projek CCTV.
  7. Skandal dana politik - Skandal ini melibatkan dakwaan penyelewengan dana politik oleh beberapa parti politik di Malaysia.

Isu rasuah di Malaysia adalah sesuatu yang serius dan memerlukan usaha bersama dari seluruh rakyat Malaysia untuk memerangi dan memberantasnya. Oleh itu, tindakan tegas perlu diambil oleh pihak berkuasa untuk menangani isu rasuah dan memastikan keadilan dan integriti dalam semua institusi negara.

Peruntukkan undang-undang rasuah di malaysia

Di Malaysia, undang-undang rasuah adalah undang-undang yang sangat penting untuk memerangi amalan rasuah dan memastikan integriti dan keadilan dalam sistem perundangan dan pemerintahan negara. Berikut adalah peruntukkan undang-undang rasuah di Malaysia:

  1. Akta Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM) 2009 - Akta ini memberi kuasa kepada Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM) untuk menyiasat, mengadili dan memerangi amalan rasuah di negara ini.
  2. Akta Perbicaraan Jenayah (APJ) 1957 - Akta ini memberi kuasa kepada mahkamah untuk mengadili kes-kes jenayah termasuk kes-kes rasuah.
  3. Akta Peruntukan dan Penggunaan Wang Haram 2001 - Akta ini melarang penggunaan wang haram dan menyediakan undang-undang untuk menyita dan memulangkan wang haram.
  4. Akta Surat Edaran Amalan Perniagaan yang Baik dan Antirasuah (GCAC) 2010 - Akta ini memerintahkan badan-badan awam dan swasta untuk mengadopsi amalan perniagaan yang baik dan mengambil tindakan untuk memerangi rasuah.
  5. Akta Keterangan 1950 - Akta ini memberi kuasa kepada mahkamah untuk menerima keterangan dan bukti dalam kes-kes jenayah termasuk kes-kes rasuah.
  6. Akta Amanah Dana Kebajikan Negara 1988 - Akta ini melarang penggunaan wang amanah kebajikan negara untuk tujuan-tujuan yang tidak beretika atau tidak sah.

Selain itu, Kerajaan Malaysia juga telah menubuhkan beberapa badan untuk memerangi rasuah seperti Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM), Jawatankuasa Khas Anti-Rasuah (JKAR), dan Jabatan Integriti dan Pematuhan (JIP) di setiap kementerian. Ini menunjukkan kepentingan yang diberikan oleh kerajaan kepada isu rasuah dan memastikan ia ditangani dengan serius.

No comments: